tčm a stravovanie detí
fotografie: pixabay.com
O deťoch sa toho dá navravieť mnoho: „malé deti, malé starosti, veľké deti, veľké starosti“ alebo „aký otec, taký syn“, či „aká Katka taká matka“. Nech už je to tak, či onak, deti sú naším zrkadlom, našou vizitkou. To ako sa správame k sebe samým dnes, ovplyvní nielen náš život, ale hlavne životy našich detí a ďalších generácií po nich. Prísloví vychádzajúcich zo starých ľudských skúseností je naozaj mnoho. Avšak pokiaľ ide o stravovanie, jedno mi utkvelo v pamäti mimoriadne silne. Možno ho totiž aplikovať na každú životnú etapu dieťaťa, rovnako ako aj na životy nás dospelákov.

„Dieťa má mať veľa lásky, nie veľa jedla“

Toto staré čínske úslovie netvrdí, že strava je druhoradá alebo nepodstatná! Práve naopak, dobre vyváženou a harmonickou stravou, sa dá toho mnoho docieliť i vylepšiť. Akurát by sme si nemali mýliť „potreby a potreby“ našich detí. Čo samozrejme nie je vždy jednoduché, hlavne pokiaľ ide o novorodencov, ktorí svoje požiadavky nevedia verbalizovať. Používajú tak svoj jediný komunikačný kanál – plač.  

 

Novorodenec

Nikoho z nás neprekvapí fakt, že v otázke stravovania novo narodených bábätiek sa Východná a Západná kultúra absolútne zhoduje. Najlepším základom pre prospievanie detí je materské mlieko, inak povedané, dojčenie tvorí pre deti v prvých mesiacoch života podstatu zdravého vývoja. Rovnako z energetického hľadiska, získava Slezina najviac energie z materského mlieka.  Nedochádza tak k zbytočnému zahlteniu tráviaceho traktu, ktorý je zatiaľ veľmi krehký a slabý. Rozvoj stredného žiariča, elementu Zeme dieťaťa, sa navonok prejavuje jeho celkovou pohodou a milotou. Tomuto procesu významne napomáha sila elementu Zeme matky, ktorá svoje dieťa zahŕňa láskou, starostlivosťou, pozornosťou, dotykmi či blízkosťou. Tieto prejavy, okrem samotného dojčenia, dodávajú dieťaťu nenahraditeľný pocit bezpečia a šťastia, o čo práve v tejto fáze vývoja ide.

child-1207329_640

Čo jesť keď sa začne nový život?

Novo narodené dieťa má pred sebou celý život s jeho nástrahami a výzvami, kde úplne prvou úlohou, ktorú musí zvládnuť, je zhruba za tri mesiace zdvojnásobiť svoju pôrodnú váhu. V tomto štádiu hrá zásadnú úlohu Slezina, lebo dieťa veľa papá a trávi, papá a spinká, papá a vylučuje… Trvá mesiace, kým je dieťa schopné prijať inú stravu ako materské mlieko a plnohodnotne ju transformovať na živiny. Od štvrtého mesiaca môžeme dieťatku podávať malé množstvo čerstvej mrkvovej šťavy. Iné ovocné šťavy nepodávame, pretože pôsobia väčšinou chladivo a mohli by oslabiť ešte aj tak slabý tráviaci trakt, a zároveň im chýba výnimočný efekt mrkvovej šťavy, ktorým je schopnosť posilniť stredný žiarič. Z ďalších bežných tekutín môžeme dieťatku podávať teplý feniklový čaj, ktorý zahrieva slezinu a žalúdok a pomáha predchádzať tráviacim problémom. Postupne ako dieťatko rastie a silnie, príde čas, kedy sa musí naučiť jesť samo a prijímať aj iné druhy stravy. Ako vhodný začiatok je ryžová polievka: jeden diel ryže + šesť dielov vody varíme po dobu 4-6 hodín. Ryža sa tak absolútne rozmelní a zmení na jemnú polievku, podobnú materskému mlieku. Pokiaľ dieťa prijíma tento druh stravy určitý čas bez problémov, možno do nej primiešať mrkvu vo forme pyré. Tým, že sa dieťatko začína zoznamovať s kŕmením lyžičkou, môžu prísť na rad aj oteckovia a aktívnejšie sa zapájať do procesu upevňovania rodinných vzťahov.

Zeleninové, ovocné a obilné kaše 

Základ detskej stravy tvorí obilie, zelenina a malé množstvo ovocia. Pri príprave obilia treba dbať na to, aby bolo dostatočne uvarené a predom namočené, pre najmenšie deti aj pomleté. Pokiaľ dieťa dobre znáša mrkvové pyré, pripravené bez soli a korenia, možno postupne zaradiť aj sladké zemiaky, tekvicu alebo fenikel (hlavne v zimnom období, pretože ide o energeticky teplé potraviny). V lete sú vítané svieže potraviny ako špenát, červená repa alebo karfiol. Rovnako ako zeleninu, tak aj ovocie by malo dieťa konzumovať len vo varenom stave – je tak ľahšie stráviteľné a organizmus z nej získa viac energie, štiav a Qi.

blueberries-531209_640
Predškoláci

Prvé tri roky života potrebuje dieťa na to, aby naplno rozvinulo svoj element Zeme a zapustilo do neho pevne svoje korene. Začína si uvedomovať svoju identitu a formovať pomaly určitú „samostatnosť“. Stabilitu elementu Zeme najprv získava od rodičov, aby ju neskôr bolo schopné dosiahnuť samo. Pri všetkej pozornosti, láske a ochrane, ktorú dieťa nepretržite dostáva od svojich rodičov, je nutné tiež dieťaťu nechať aj dostatok vlastného priestoru na realizáciu. Tým sa podporuje rozvoj elementu Dreva. Ten predstavuje kreativitu, bezstarostnosť hier a vyvádzania, rovnako ako rast, rozvoj a schopnosť presadiť sa. Umenie správnej detskej výchovy spočíva v schopnosti nájdenia zlatej strednej cesty! Na jednej strane by rodičia mali presne stanoviť jasné hranice pre svojho potomka, ale na strane druhej, by mu mali nechať dostatok priestoru na zbieranie vlastných skúseností. Úprimne? Pred touto výzvou stojíme všetci…Rovnako ako u dojčiat, tak aj pri predškolákoch je potrebné posilniť stredný žiarič. Aj malá chyba v stravovaní môže viesť k vážnym problémom. Pokiaľ dieťa zjedlo alebo vypilo niečo chladné, môže ľahko dostať kašeľ, nádchu alebo hnačku. Pri oslabenej Slezine dochádza k nedostatočnému oddeleniu „čistých“ látok od „nečistých“, ktoré sa v organizme hromadia buď vo forme hlienu alebo vlhka. Tvorbu hlienu podporujú mliečne výrobky – mlieko, syry, jogurty. Hlavne keď sú kombinované s ovocím chladnej povahy ako napríklad banány. Inými potravinami, ktoré zaťažujú slezinu sú: cukor, sladkosti, zmrzlina, nápoje z chladničky, tropické ovocie ako kivi, mango alebo pomaranče.

dim-sum-5082653_640
Jednoduchosť a zároveň nápaditosť v podávaní a príprave jedál

Deti by mali konzumovať jednoduché ľahko stráviteľné jedlá, avšak servírované s určitou dávkou fantázie, aby sa v nich prebudila zvedavosť a chuť konzumovať pripravené jedlo. Jesť by mali približne v rovnakú dobu, lebo Slezina, alebo teda zažívanie obľubuje pravidelnosť.

Raňajky – dobre uvarená ryža alebo proso, varené jemné ovsené alebo špaldové vločky spolu s duseným sezónnym ovocím. Dobre chutia aj usušené plody a oriešky, ktoré sa namočili spolu s obilím alebo vločkami, nechali sa napučať a následne sa uvarili na formu kaše. Takto pripravená kaša sa môže ochutiť hrozienkami alebo mletým sezamom.

Obed – ideálne sú polievky z viacerých druhov zeleniny s prirodzene sladkou chuťou. Podusená zelenina zjemnená trochou masla alebo syra s ryžou, polentou alebo prosom. Ideálne používať sezónnu zeleninu bez prídavného solenia a korenenia.

Večera – pred spaním by malo jedlo síce dobre zasýtiť, ale aj byť ľahko stráviteľné. Obilná kaša z prosa, pohánky alebo pšeničnej krupice sa hodí ideálne. Dochutená trochou javorového sirupu alebo jačmenného sladu. Prípadne chlebík s čerstvým maslom, orieškovou kašou alebo domácou nátierkou.

Školáci

Dnes už vieme, že za vyšším vzrastom detí, je okrem iného aj enormne vysoká konzumácia bielkovín a cukru. Podľa TCM sa deti vyvíjajú v niekoľko ročných cykloch. Dievčatá v sedem ročných a chlapci v osem ročných. Preto sa okolo 14-16 roku života naplno začína ozývať element Ohňa (inak povedané prišla puberta). My však zo skúseností vieme, že deti v súčasnosti dospievajú o niečo skôr. Je to rýchlou dobou, ktorú žijeme, ale aj mierou toho, čo do seba deti „dostanú“. Jednak na mentálnej, tak na fyzickej úrovni. To, čo sa toho ktorého jedinca dotkne v škole mentálne, ovplyvníme len ťažko, ale to čo skonzumuje, predsa len možno regulovať o niečo ľahšie. Z bežnej výživy priemerného Európana bola takmer vytlačená konzumácia rôznych druhov obilia. Na úkor konzumácie nutrične plnohodnotného obilia, strukovín a varenej zeleniny sa do popredia dostáva spotreba mäsa, mliečnych výrobkov, údenín a priemyselne spracovaných potravín. Podľa prieskumu, približne jedna tretina detí neraňajkuje nič. Mnohé, ak vôbec ráno niečo zjedia, tak sú to presladené polotovary, ktoré nedokážu zabezpečiť dostatočný prísun energie potrebnej na sústredenie počas celého doobedia. Preto je výborný energetický základ napríklad obilná kaša. Osviežujúce druhy sú dlhozrnná ryža, jačmeň alebo pšenica. Pretože dopoludnie v škole je dlhé a dieťa potrebuje mnoho energie, je dôležité aby malo so sebou výživnú desiatu. Napríklad chlieb z jemne mletej špaldy s čerstvým syrom a bylinkami, alebo ovocné tyčinky, sušené ovocie či oriešky. Ako nápoj, ktorý uhasí smäd a nie je plný prídavného cukru, možno dieťaťu ponúknuť šípkový čaj, prípadne zriedenú šťavu z červeného hrozna. Možností je neúrekom, stačí si len vhodne vybrať.

Pre mnohých rodičov znamená príprava niekoľkých jedál denne priveľa práce, chystania a plánovania. No povedzme si úprimne. Naše deti predsa za to stoja. Či nie?
 

Literatúra

Peter Deadman, Žijte dobře, žijte dlouho, (2018) TCM POINT s.r.o,, Police nad Metují

Barbara Temelie, Výživa podle pěti elementú pro matku a díte, (2020), Eugenika, Bratislava

Barbara Temelie, Výživa podle pěti elementú, (2017), Eugenika, Bratislava

Vladimír Ando, Klasická Čínska Medicína I, (2005), Svítaní, Hradec Králové

Hoffman Peter, Na frekvencii čínskej medicíny, (2002), Knižný klub, Praha

AUTORKA:  PharmDr. Katarína Rendeková PhD.

Vyštudovala som farmaceutickú fakultu UK v Bratislave. Po ukončení štúdia som pracovala istý čas v lekárni, no neustále mi tam chýbal ucelenejší pohľad na ochorenie a pacienta ako takého. Vrátila som sa späť na fakultu a urobila si doktorát (PhD) v oblasti výskumu liečivých rastlín. To bol len začiatok na mojej ceste k hľadaniu možných alternatív ku konvenčnej a zaužívanej terapii. V súčasnosti pôsobím na Katedre farmakognózie a botaniky ako odborná asistentka a okrem toho sa venujem štúdiu Tradičnej Čínskej Medicíny na TCM Inštitúte v Prahe pod vedením MUDr. Jozefa Luckého. V rámci náročného štúdia sa učím spoznávať a miešať individuálne bylinné zmesi presne podľa potrieb pacienta na základe dôkladnej diagnostiky ochorenia a stavu človeka. Súčasťou štúdia je tiež manipulácia s akupunktúrnou ihlou, čínska dietetika, náuka cvičenia Qi Gong, a v neposlednom rade aplikácia a správne používanie tuina masáží, bankovania alebo práce s moxou. Toto všetko sú nástroje čínskej medicíny, ktoré pomáhajú v liečbe pacienta ako celku.

V rámci svojej vedeckej činnosti sa snažím prepájať získané vedomosti z oblasti čínskej medicíny so skúsenosťami a poznatkami v oblasti moderných trendov vo výskume liečivých rastlín.

Výživa detí z pohľadu tradičnej čínskej medicíny

Pokračovaním v prehliadaní tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies. viac informácií

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne. Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky. Typy súborov cookies sú: (a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a (b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať. Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť napríklad na stránkach Wikipédie.

Zavrieť