
Náš príbeh začína požiadavkou rodičov, ktorí by pre svoje dieťa na týždennom pobyte v domove sociálnych služieb chceli učiteľku. Dieťa má 21 rokov a štyri diagnózy.
Zhodou okolností sa táto požiadavka dostala ku mne. Skúsenosti a prax s deťmi s problémami vývinu či správania vrátane autistických detí som nadobudla intenzívnou prácou od roku 2014. V mojej praxi sa spájajú skúsenosti liečebného a špeciálneho pedagóga a terapeuta. V práci s autistickými deťmi využívam metódu Son- rise v kombinácii s hláskovou terapiou a prácou s rečou, prípadne v spojení so spevom, muzikoterapiou a religioterapiou. Voľba použitých metód závisí od konštitúcie a aktuálnych potrieb dieťaťa. Pri mojej práci je však veľmi dôležitá spolupráca rodičov.
Dôležitý je RYTMUS
Denný rytmus
Každý deň sa s klientkou snažím robiť približne rovnaké činnosti v rovnakom čase a poradí. Začíname pripojením, čiže v tomto prípade sa pripájam k jej piesňam. Potom som na rade ja a začínam modlitbovou liečivou básňou . Následne rytmizujeme slabiky na klientkou vybranú melódiu. Pracujeme teda s rečou vo forme piesne, hudby a recitácie. Pred ďalšou „prácou“ si dáme čaj a ovocie. Tie si už vždy aj vypýta. Potom jej masírujem hlásky na ruky, nohy a chrbát (tento spôsob práce sa nazýva chirofonetika). Modelovali sme a aj budeme, zbierali bylinky a varili z nich čaj, vonku cvičíme nerovnosti terénu, pozorujeme prírodu – teda najmä ja – ale nadšene, chodíme veľa po schodoch, každý deň sme vonku.
Rytmus týždňa
sme si nastavili po cca 2 mesiacoch spoločného stretávania a spoznávania sa. Nesie sa v duchu terapií. V pondelok je akvarelové maľovanie, v utorok muzikoterapia, v stredu snoezellen, vo štvrtok varíme.
Rytmus mesiaca
sa nesie v znamení cieľov- september bol zameraný na budovanie vzťahu, október na RUKY, november sa nesie v téme komunikácie.
S Katkou sa poznáme tri mesiace. Prešli sme spolu kus cesty. Sme hlučné, spievame dvojhlasne a je nás niekedy plný areál. Keď sa Katke niečo podarí, a videli by ste ma v akcii tzv. 3 E, tak by ste si povedali, že mi asi šibe. Možno aj preto píšem tento článok. Aby som dala vedieť okoliu, že je to OK, dokonca, že to je práve ono.
Energia, nadšenie, vzrušenie
V prípade autistických detí sa mi osvedčila komunikácia 3 E metódy Son rise – energy, enthusiasm, excitement. Je to svojim spôsobom hodnotenie, pretože akonáhle sa dieťaťu niečo podarí, týmito tromi E mu to dáte veľmi zreteľne a energicky najavo. Energia, nadšenie, vzrušenie. Vyzeráte pritom niekedy ako blázon, pretože sa nahlas tešíte a pritom skáčete od radosti, ale dieťa, ktoré je často stratené kdesi mimo nášho sveta, zrazu vníma a pochopí, že to, čo urobilo, bolo správne. A na tomto pochopení potom ďalej stavia. Ak sa mu niečo nepodarí, alebo je agresívne, či má iné ťažkosti, vtedy nereagujete. Je to tak trochu naopak voči tomu, na čo sme zvyknutí. Viackrát som už v živote zažila, že tie dobré veci boli akoby postavené na hlavu.
Náš príbeh pokračuje a má ďalšie vzrušujúce kapitoly, o ktorých sa viac dozviete v pokračovaní článku:
- Čo sa nám podarilo
- Čo na to rodičia
- Aké sú kľúčové zručnosti vychovávateľa, sprevádzateľa autistického dieťaťa.
- Aké sú naše ďalšie plány?
AUTORKA: Erika Galanská
Poradenstvo pri výchove a vzdelávaní detí školského aj predškolského
veku, pomoc deťom s vývojovými problémami- logopedické ťažkosti,
poruchy učenia, narušená komunikačná schopnosť, ADHD alebo aj iné
ťažkosti. Konzultácia a nastavenie terapie, ktorej súčasťou je aj
hlásková masáž. Viem pomôcť dieťaťu liečebno- pedagogicky aj špeciálno
-pedagogicky, teda pomôcť mu terapeuticko – výchovne, ale aj pri
vzdelávaní. Som absolventkou Školy chirofonetiky, kde som sa naučila
pomáhať dieťaťu celostne, a vďaka štúdiu špeciálnej pedagogiky viem
pomôcť dieťaťu s učením. Info o masáži: V rámci svojej vedeckej činnosti sa snažím prepájať získané vedomosti z oblasti čínskej medicíny so skúsenosťami a poznatkami v oblasti moderných trendov vo výskume liečivých rastlín.